måndag 11 februari 2008

Vårväder i skogen

Vilket härligt vårväder vi fått idag. Hade tänkt gå enbart med Lexi i skogen, men ångrade mig och tog med Ebba också. Tänkte att vi går lugnt istället för raskt, så orkar hon, inte för att hon begrep detta med lugnt. Det var full rulle...

Solen sken och det luktade gott i skogen. Efter ett tag såg jag hur Lexi stälnade till, gick ett par steg och stelnade igen. Då ropade jag STANNA. Det visade sig att det var en man som var ute och motionerade. Lexi stog still, men Ebba for fram och hälsade. Blev så imponerad av Lexi. Killen fortsatte åt det håll vi brukar gå, så jag svängde av åt ett annat håll. Började följa traktorspår som övergick i viltstig som övergick i...
...Skog. Lexi var överlycklig. Sprang som en galning fram och tillbaka. Det luktade underbart i snåren. Hon var omöjlig att fånga på kort. Även Ebba var glad, luktade överallt, men höll sig nära matte. Och matte var också nöjd för hon hade varit så klok att hon tog gummistövlarna på sig. Vi fick ta oss över två vattendrag så tur var väl det. Jag har ganska bra lokalsinne, så jag tog ut riktningen och så gick vi...

Ett tag var vi inne så snårig skog att solen knappt nådde ner till marken. Ibland stannade vi så att Ebba fick vila lite, men kan inte påstå att hon satt still länge...

Så här härligt såg det ut i "djupaste" skogen... Visst blir man glad.

Men skitig. "Vill man ha kul, får man stå ut med att bli ful". Nytt ordspråk av Tanja.
Inte för att jag någonsin tycker att mina hundar är fula,men...

Det var i allafall duschen som gällde när vi kom hem. Nu känner jag mig så där härligt lycklig och hundarna... ja, de ligger och sover. Vad annars. Måste säga att det var mer jobbigt att gå i ren skog, utan stig, än att ta en rask promenad...
Och imorgon bitti, om vädret tillåter, ska jag åka och möta Bodil och hundarna i Glotterskogen. Jag tar med båda hundarna och Kaisa. Sen tar vi med fikakorgen också. Vi har fått smak på det här att träffas...

Inga kommentarer: