måndag 4 februari 2008

Hundar för hela slanten

Igår undrade mannen om jag var medveten om att jag nämner hundar i varannan mening. Inte jag va! Så illa kan det väl inte vara, eller...

Därför ska jag idag även diskutera annat (lite i allafall). Börjar med att berätta att jag köpt en ny mobil som ska ha en bra kamera. Alla bilder i bloggen är tagna med den. Jag har även köpte en trimmer på annons, en Mosel rex 1230 för 500 kr. Den ska bara vara använd en gång och ser helt ny ut. När jag 'ändå har shoppinghandskarna på mig ska jag berätta att jag ska beställa saxar o dyl från Häromi idag. Har ju skrivit en önskelista inför min kommande födelsedag om dryga månaden, men mannen tycker det är tråkigt att köpa present utifrån lista som ska beställas från internet. Han vill hitta på något själv och tyckte att jag kunde beställa sakerna själv (inte mig emot, då får jag fler saker, jag som gillar paket och överaskningar)...

Jo sen ska jag berätta att Siri äntligen hittat tillbaka till soffan. Hon har undvikit de flesta offentliga platserna i huset sen Ebba flyttat in. Istället har hon mest legat i jossans rum där hon fått vara ifred. Men nu ha hon kommit till oss i TV soffan flera kvällar på raken, och hundarna låter henne vara...
Sen måste vi ju diskutera vädret. Igår hade vi snö, sen slask och idag är det rena vårvädret. Hänger inte med alls... Så till hundarna. Ebba älskar snön och springer omkring som en galning...


Men i skogen är Matte fortfarande viktigare än Lexi. Tränar föresten en hel del med Lexi och hon har blivit mycket lugnare. träffade svärföräldrarnas tik helgen utan bråk. Jag har jobbat med att inte dra i koppel, att stanna, att vänta tills jag gått in/ut genom dörren och att sitta när det kommer folk. naturligtvis sitter inte allt men hon blir bättre och bättre, även mentalt. Undrar om hon kanske blev lite understimulerad ett tag, samtidigt som det varit full rulle på henne med lek och bus tillsammans med Ebba...
Med Ebba har jag tränat att stå och att springa med mig i utställningskopplet. Delade en Frolic i sex bitar, vilket räckte utmärkt för att få Ebba att följa mig blint... Gick över förväntan. Fick henne att stå också, men bara en kort, kort stund. finns ändå hopp inför lördagen...

Jag har anmält mig till valpkurs med Ebba på Vingåkers hundklubb. Den börjar tyvärr på lördag, då jag är på utställning med henne. Men jag åkte dit idag på öppen träning och träffade på flera andra valpar. Fick instruktioner om vad jag ska träna med henne; ligg, stanna och kontaktövningar. Sitter gör hon redan. Det som är bra med hundklubben i Vingåker är att de har rullande kurser. Startar nya så fort det finns minst fem anmälda. Då är det värt att åka två mil. Tycker sen att de är ganska billiga också. Kursen på 10 ggr kostar 500kr och medlemskapet 90 kr eller 150 för hela famljen. Tyckte det kändes bra när jag var där idag.
När jag kom hem provade jag liggövningen på Lexi. Hon vägrar nämligen att lyda det kommandot. Hon lyder om jag säger att hon ska gå och lägga sig, då hon springer runt benen på mig, men liggkommandot bryr hon sig inte om. Fick ner henne i liggande nu, får se om det sitter. Fördelen är att Lexi blivit mer lekfull sen Ebba kom och då har jag lättare att träna med henne...
Sist men inte minst, tyckte mannen jag skulle bjuda lite på mig själv och sätta in fotot som Annelee tog på mig i fredags kväll, innan vi gick ut på krogen...

Inga kommentarer: