tisdag 25 december 2007

Ovanligt lugn jul...

Så ar det värsta (bästa) över. I år hade vi en riktigt lugn jul och måttligt med julklappar. På dagen var bara min mamma här så det var jättelugnt. på kvällen kom svärföräldrarna och svågern och åt rester. Det är märkligt detta med julmaten. Hur mycket man än anstränger sig för att laga måttligt med mat så blir det alltid massor över...
Kaisa vågade sig på att krama tomten iår. Hon tyckte att Tomten hade likadant hår som pappa, som tyvärr var tvungen att åka till jobbet en sväng. Märkligt!!! Lexi var rädd för hussetomten medan Ebba inte brydde sig alls.

Så här glad var jossan när hon fick äta mormors plommonkräm. I år fick hon smaka av julmaten, men allt var väl inte så gott. Tyvärr är Jossan inte riktigt pigg. Fick feber i söndags, sover uruselt på nätterna och nu är hon lite loj. Jag var helt slut vid halv nio igår och gick och la mig, men då hade jag ju haft Josefin natten innan. Men ändå var det en riktigt skön julafton...
Vi har börjat ta med Ebba på alla promenader i skogen nu och hon springer med för fullt. Än så länge följer hon oss mer än Lexi. Hon har väl lite svårt att hänga med henne antar jag.
Lexi, föresten, har börjat med en del dumheter efter att hon fick en "lilasyster". Två gånger har hon lyckats rymma från tomten och hon har tagit Ebba med sig. Har aldrig hänt förut och jag blev riktigt rädd föörsta gången. Nu har jag förstärkt där hon lyckades ta sig under stängslet. Sen har hon stuckit ifrån mig ett par gånger under promenaderna och sprungit in på andras tomt (en bra bit bort). Så nu går hon bara lös ute i skogen. Där komme rhon på inkallning. Konstigt...
Idag tog vi en biltur för första gången med Ebba med. Tyvärr har vi inte löst detta med transport på ett säkert sätt eftersom det inte går in en befintlig bur brevid rullstolen i bilen. Måste försöka hitta en speciallösning. Lexi har ju alltid suttit i sele på ett säte, men vi har inget säte över till Ebba. Så idag fick hon sitta på golvet vid mina fötter och det kanske var bra eftersom hon var lite orolig. Åkte ut till svärförädrarna där hon fick träffa deras softistik. Hon tar ju riktiga hästkliv så lite läbbigt var det. Vi gick också ner till grannen där det finns en cockerhane och det gick mycket lättare. De tyckte att Ebba verkar ha en bra mentalitet, hon är en riktig tuffing. Lexi satt mest och vaktade på matte och även på Ebba ibland. Väl hemma igen hade vi en trött liten valp.
Inatt ska jag ha Jossan igen och känner mig redan trött. Blir tidigt sängång för att kanske kunna få ett par timmars sömn i allafall.. Ha det så gott allesammans...


Inga kommentarer: