torsdag 17 januari 2008

Storfrämmande

Idag fick vi äntligen till det. Bodil och Sandra, från Liljeblomman´s kennel, kom hit med sina fyra cockrar. Vi började med en lång skogspromenad för att hundarna skulle få varva ner lite. Ebba fick stanna hemma. Ungefär 3/4 av promenaden höll sig Lexi kring mattes fötter. De andra hundarn sprang hejvilt, men lät Lexi vara ifred. Hon är ju inte alltid så tuff vår lilla pärla...

Men det verkade vara Gizmo som Lexi gillade bäst. Han fick komma och nosa på henne.


Vi försökte sätta alla hundarna tillsammans och Bodil har förhoppningsvis något bra kort på det. Själv var jag tvungen att stå bakom Lexi för att hon skulle sitta där. Tog en hel del kort på promenaden, men få blev bra eftersom hundar ju rör lite på sig... Fick i allafall detta kort på Liljeblomman´s flock

När vi sen kom hem till oss tuffade Lexi minsann till sig. Hon satte Penny på plats så att hon mest låg still resten av besöket. Ebba hälsade glatt, men Lexi följde besökarna noggrant med blicken och flög på alla utom Gizmo tror jag, en gång. Sen var det OK, men besökarna tyckte ändå det var lugnast att ligga under bordet vid mattes fötter...

Efter fikat hjälpte Bodil mig med att skriva en lista på trimverktyg som jag ska önska mig av mannen när jag fyller år i mars. Vi tittade på Lexis trimning och jag fick, under en hel del skratt, använda fingerkondomer. Hade ingen aning om att sådana fanns, men tusan så bra de var...

Sen passade Bodil på att trimma Ebbas tassar. Ebba var väl inte helt nöjd, men det gäller att vänjas i tid.

Sen försökte vi med det som misslyckades igår... att få ett bra ståkort. Ebba står och man får hålla i huvudet, men bakbenen lever sitt eget liv. Slutligen fick Bodil henne i allafall att stå så här fint.

Innan besökarna skulle ge sig av hemåt satte vi alla hundarna i soffan. Tog 18 kort, men bara på två av dem var alla någotsånär bra. Kortet ovan var bäst. Och visst ser de ut som de inte gjort annat... Lexi, Ebba, Gizmo, Penny, Wilma och Fanny...
Det var verkligen trevligt att ha dem här och jag fick en hel del intressanta tips. Jag hoppas vi gör om det inom en snar framtid. Vi bestämde i allafall att vi tar sällskap till Mjölby den 9 februari. Förhoppningsvis hinner jag med ett besök i Norrköping innan dess...
Och imorgon bitti, om vädret tillsåter, ska vi ut på turridning...











Inga kommentarer: