måndag 21 januari 2008

En kärleksförklaring till mina hundar

Är nyss inkommen från en skogspromenad med hundarna, en promenad som jag gick med ett fåningt leende på läpparna. Tittade på Lexi och Ebba när de sprang omkring, den ena gladare än den andra, och kände hur otroligt mycket jag tycker om dem två liven. Vi har fått två, totalt olika, men helt underbara hundar. Och just detta att de är så olika gick jag och tänkte på...

Vi kan ju börja med vikten. Lexi vägde dryga 8 kg när hon var 8 månader. Ebba väger 7,6 och är ännu inte fyra månader. Ebba har en helt annan päls än Lexi och kommer inte att vara lika lättrimmad, det ser jag redan nu. Så nu gäller det att öva upp mina färdigheter för det kommer inte att räcka med att trimma var fjärde månad.

Lexi är mycket mer försiktig, ibland lite osäker, av sig. När t.ex. Bodil var här med sina hundar och vi var på promenad gick Lexi brevid matte väldigt länge. Ebba däremot går fram och hälsar på både stora och små. Hon beter sig som hon äger världen.

På en av våra promenader passerar vi ett nedfällt träd. Lexi gick runt den i början, var nog dryga 9 månder innan hon började hoppa över den. Ebba försökte ta den vid tre månaders ålder, med resultat av att hon fastnade hängandes över trädet med frambena på ena sidan och bakbena på andra sidan. Gången efter gick hon runt. Idag tog hon sats, hoppade upp på trädet och sen över... och fort gick det.

Lexi är otroligt kelen och pussig. Vill ligga tätt intill en i soffan. Ebba kommer en stund, men flyttar sen på sig och lägger sig för sig själv. Ebba blir mycket varmare också, flåsar ofta när hon ligger i soffan.

Sen är Ebba myckit busigare. Lexi har alltid varit lugn och lite svår på att få att leka. Men nu har Ebba fått fart på henne så här leker de för fullt. Nyttigt. Överhuvudtaget tycker jag att Ebba haft en väldigt possitiv inverkan på Lexi. Ja förutom att Lexi nu vaktar mer, blir mer aggresiv med andra tikar, speciellt om de ska nosa på Ebba, men det kan bero på hormoner också. Hon ska snart löpa...

Så fryser jag är det Lexi som gäller, vill jag busa vänder jag mig till Ebba och skrattar gör jag åt båda.

Inga kommentarer: