måndag 13 oktober 2008

Besök hos Marie

I helgen tog jag med mig Ebba och åkte ner till Västervik för en helg hos Marie, Ebbas uppfödare. På vägen tog jag upp Petra vid stationen i Norrköping. Hon hade med sig Lady och hennes dotter Chanell, som bor hos Petras mamma. På vägen stannade vi och åt en god lunchbuffé vid värdshuset Hjorten utanför Västervik. Kom till Marie vid halv ett. Ett par timmar senar kom Cicci med Bernhard och sen kom Bodil och Sandra med Fanny, Penny, Wilma och två av valparna...
Med Maries cockrar blev det 14 st sammanlagt. Och dessutom har Marie en border collie, Kita.
Fredagen var bara umgänge, prat, skarat, lite gott att både äta och dricka, samt ansikts-behandling. Jag var ganska trött eftersom jag jobbat natten innan. Låg och lyssnade på all prat med slutna ögon och kom med någon kommentar mellan varven. Klockan blev en hel del innan vi släckte ner för natten...
På lördagen gav vi oss ut genom kohagarna in i skogen. Underbar miljö och härligt att se glädjen i alla hundarna som for omkring. Efteråt bjöd Marie på en suverän smörgåstårta med öl till. Blev sittandes i hennes nybyggda uterum hela eftermiddagen. Vi pratade och tog ett par öl. Sen begav vi oss ut och la spår till morgondagen. Cicci och jag la två spår och Marie och Petra la tre spår.
På kvällen hade vi bokat bord på Harrys. Skulle parta loss var planen...men icke. Den ena var tröttare än den andra. Så halv 11 åkte vi hem igen. Cicci och jag gick och la oss direkt, ville inte piggna till igen. Men inte kunde jag sova inte. Låg och vände och vred mig, hade Ebba precis intill huvudet. Ebba föresten, var inte sig riktigt lik. Första kvällen låg hon bara i min säng. Var ganska vaktig och sur mellan varven. Tinade upp sen, men kom aldrig i lekform. Undrar om hon kanske är skendräktig...
På söndagen gick vi ut efter frukost och tog en del foton på hundarna. Inte lätt att få 14 hundar att sitta still, och inte heller lätt att få alla att synas... Sen började vi spåra. Ebba var först ut. Det först hon gjorde var att springa in i ett snår och då förbannade jag Petra rejält... Men det var bara att följa efter. Hade en del problem med linan, men nu vet jag till nästa gång hur jag ska göra. Ebba var duktig, jobbade på hela tiden, men förstog inte var det var slut. Struntade totalt i den där klöven. Därefter var det Bernhards tur. Han var jätte duktig. han var den som visade störst glädje i slutet. Sprang, viftandes på svansen, de sista fem metrarna och var överlycklig. Sen gick Petyra med Penny (eller var det kanske Fanny). Efter ett tag kom Bernhard springandes ut i skogen. Han hade rymt hemifrån och följt efter våra spår. Därefter gick Marrie med Tilda. Tyvärr hade vi lagt våra spår så att de korsade varandra och tilda fick lite problem ett tag, men kom till mål. Ocg Petra gick slutligen med Lady, eller gick och gick. Lady visste precis vad det handlade om och gav isg raskt iväg. Hon var också lycklig vid mål...
Direkt efter det åkte Petra, Bodil och Sandra hem eftersom Petra skulle med tåget. Vi andra beställde hem pizza. Sen var det dags att ge sig av. Cicci åkte bakom mig till Norrköpin, sen vinkade vi åt varandra. Det var en låååång hemresa och varenda rödljus visade rött (nästan). Var rejält trött vid hemkomst.
Hade sen Jossan natt och naturligtvis strulade hon massor. Kom inte till ro fören vid halv 12. vaknade sen flera gåbger. Vid fem tog jag henne sen i famnen. Idag var vi hos doktorn igen och nu misstänker vi att hon fått svamp i underlivet. Är det inte det ena så...
Och Lexi har börjat löpa...
Fler foton från helgen finns på hemsidan under fliken foton...

Inga kommentarer: