tisdag 19 maj 2009

"Tokiga Lexi"

Dagens blogg är en kärleksförklaring till Lexi. Jag bara tycker mer och mer om henne, om det nu är möjligt att göra det. Alltid glad och tillgiven, men jag slipper snubbla på henne hela tiden. Räcker med att det finns en annan som jag jämt snubblar på eftersom hon går framför fötterna på mig (he,he). Vi har ju ett skodilemma här i huset. Varje gång jag ska ut fattas minst en sko i hallen. Och ska jag ta på mig tofflor finns de aldrig där jag tog av mig dem. Nu kan man tro att jag blivit mer senil än vanligt, men så är icke fallet. Nu tittar jag snabbt ut i hallen, sen går jag till Lexis korg...

Och så här ser det ut där. Detta foto är taget strax efter att jag pklockade ut ett par tofflor därifrån. Sen bäddar hon ner sig mellan skorna och sover. Som ni ser ligger även kanaldosan till TV:n där och oftast fyra olika strumpor. Tömmer den med jämna mellanrum på strumpor, men det är strax nya där.

Det intressanta är att sen Lexi började samla på skorna finns inte minsta tuggmärke på dem. Ebba hade ett tag en förmåga att tugga sönder skor, speciellt sandaler och tofflor. Jag har en teori att Lexi satte stopp på det. Hon lägger skorna i korgen för att skydda dem. Korgen är nämligen den enda platsen i hela huset där Ebba aldrig någonsin är. Det är enbart Lexis plats. Varför hon tar kanaldosan har jag inte riktigt klart för mig. Tror det handlar om att vi använder en mycket, att hon förknippar den med oss. Kan vara så med skorna också, även om det sen hade possitiva bieffekter. Så jag är glad över min skovakt och så länge skorna är hela så får hon gärna ligga och sova på dem...


Ska väl skriva några rader om Ebba också. Imorgon är det två veckor sen första parningen. Det jag kan säga om henne är att hon kissat inne några gånger, vilket tydligen inte är helt ovanligt. Hon sover lite mer än vanligt och vaktar sin mat för Lexi. Hon har plötsligt börjat morra om Lexi närmar sig då hon äter. Har aldrig gjort det förr. Veckorna går så fort så innan jag vet ordet av är det dags. Hoppas bara det blir några. Både jag och Cicci tror att Ebba är produktiv, att det blir många valpar, men Marie säger 4. Spännande.


Idag har jag varit hos tandläkaren och rotfyllt tanden. Sen är det bara nya kronan kvar. Så mycket besvär för en liten tandusling. Annars är jag inne i shoppartaget. Ska inkassera en liten kamera som man alltid kan ha i väskan. Klas och jag ska åka till new York i november. Vill inte släpa på stora kameran där. Dessutom är jag nog lite rädd att bli av med den. Sen ska vi på Peace & Love festivalen i slutet av juni. Även där är det skönare med en liten smidig kamera och med en som kan filma lite. Men jag är otroligt nöjd med min kamera. Bästa köp jag gjort. Har tagit otroligt mycket foton med den och kommer att fortsätta med det, men den passar mer för planerad fotografering. Den nya ska vara mer för spontana stunder. Hade en skaplig kamera i mobilen tills jag tappade den i backen. Sen vill jag äntligen köpa en trimmer, en Oster A5, så att jag kan sköta grundtrimningen själv. Har lagt utställningar på hyllan, ialla fall för tillfället, så det är inte lika noga med resultatet.

Imorgon kväll ska vi hem till Klas storebror Jonas och hans tilltänkte Monika. Ska bli skoj. Vi lever i en smekmånad efter nya assistansbeslutet. Känns som vi har mycket mer avlastning. Svärmor fick två dagar mer och Mattias fick två dagar på en 3 veckors period och det känns verkligen. Jag fick en natt, eftersom vi sa upp kortids, och lite strötimmar här och där. I söndags jobbade farmor mellan 7.15 och 15. Hon var här med Josefin och det kändes märkligt att ha henne här dagtid men jätteskönt att ha Josefin nära men ändå med avlastning. Hann både städa huset occh pussa på henne...

Trevlig Kristiflygare på er allesammans!!!

Inga kommentarer: