onsdag 18 mars 2009

Uppsala

Just nu befinner jag mig på ett rum på sjukhuset i Uppsala. Vi kom hit med Josefin igår eftersom hon skulle lägga sin på ett dygn provtagningar. Detta "hotellrum" är relativt trevligt, stort och både Klas och jag fick sova kvar, men sjukhussängarna är väl inte så sköna direkt.

I bilen, på vägen hit, sa jag till Klas att jag tror jag håller på att få bihåleinflammation eftersom det började kännas i tänderna. Vi gick ut och åt lunch i saluhallen i Uppsala (prover tas var 4:e timme). Mitt i maten fick jag en sju helskottas tandvärk. Har aldrig haft det förut och blev minst sagt förvånad. Har hört folk berätta om tandvärk, men det är ju så att det man inte upplevt kan man inte riktigt förstå. Nu vet jag, vilken värk, en väldigt speciell känsla. Visste inte vad jag skulle ta vägen. Nu har jag turen att Annas (Jossans assistents) man är tandläkare, så fick höra att IPREN är det enda som hjälper lite, och visst hjälpte det "lite". Klarade natten skapligt, men ska vara kvar i Uppsala hela dagen idag också. Hoppas innerligt att jag får en tandläkartid tidigt imorgon bitti för detta är inte kul alls.

Och Josefin då. Ja hennes värden har hittils varit ganska bra. Natten till igår sov hon näst intill ingenting, så igår kväll var hon trött. Men hon gjorde något helt obegripligt. Josefin är ju lättväckt och orolig på nätterna. Jag jobbar själv som assistent till henne då. Men inatt sov hon. Sköterskorna var inne varannan timme för att kolla urinen. Hon har en påse som samlar upp all urin (ingen kateter), och var 4:e timme tog de prover, 4-5 rör med blod. Dessutom tog de blodtrycket. och Josefin hon bara sov. Från 20.30 igår till 7 i morse. Helt ofattbart. Mannen han sov också, men det är inte lika ofattbart...

I morse fick Jossan välling, men nu ska hon vara fastande. Kl. 12 ska hon till operation för att sövas och få Botox i högra armen. Sen , när hon är pigg igen, får vi åka hem. Så hinner nog bli kväller innan vi är hemma igen...

Inga kommentarer: