måndag 16 november 2009

Peter Luger Steakhouse!

Jag lyckades med bedriften att somna igår kväll. Var väl måttligt sugen på att göra mig i ordning, för att gå på steakhouse, när Klas väckte mig halv 9. Men, men. Iväg kom vi. Tog tunnelbanan och följde en väg som Klas hittat på kartan och hamnade i riktiga slumkvarter. Känndes lätt obehagligt att promenera där. Vid själva restaurangen var det bättre. Kom in i en lokal med ganska gammal, rustik, atmhade en atmosfär. Servitörerna, alla män, var propra i vita skjortor och förkläden. Restaurangen är från slutet av 1800-talet och det satt i väggarna. Känndes nästan som att resa tillbaka i tiden. Läste för övrigt i Aftonbladet att det inte är lätt att få bord där. Måste bokas månader i förväg. Så våra förväntningar var höga.


Började med förrätt. Eftersom jag fortfarande led en aning av jetlag tog vi en lätt rätt med tomater och sås. In kom skivade bibbtomater med sås som vi redan fått till bröden. Kändes väl sådär för 100 kr, men tomaterna var goda och såsen extremt god. Vi beställde in stek för två till varmrätt och vad jag ångrar att kameran inte var med. In kom en enorm tallrik med en T-bensstek. Tog en tugga och var i himmelriket. Där var det ingen gammal självdöd ko inte. Var det goaste kött vi någonsin ätit, så mört att det smällte i munnen. Och portionen var så stor att vi, trots Klas tappra försök, inte orkade tömma fatet, men då plockade de fram en påse så att vi fick resterna med oss. Kändes en aning märkligt. Beställde in glass till dessert och en wisky till. När glassen kom hamnade jag i himmelriket igen. Hade beställt vanlig vaniljglass som serverades med husets hemmagjorda grädde. Vaniljglass kommer aldrig att smaka detsamma igen. Vi var helt lyriska. Så om ni planerar en tripp till NY, boka för tusan bord på denna restaurang. Notan slutade på 1600 kr, men helt klart värt varenda krona. När vi skulle hem, tog vi en taxi...


Jag hade svårt att somna. Låg och läste in på småtimmarna. Vaknade sen av att fötterna hettade så fick gå upp och ha dem i kallt vatten ett tag. Undrar hur många mil vi gick igår??? Idag ska fötterna få ta det lite lugnare har vi tänkt. Ni blir det frukost med mackor och Peter Lugerkött som pålägg...

Och Klas har bokat biljetter till en konsert med A Camp, imorgon efter Hockeyn. Och min reaktion på det? Jo, jäääsp!!!

1 kommentar:

Nina sa...

Mmm, blev lite avis, nästan.. :) Men det var ni allt värda efter allt promenixande!
Fortsatt trevlig tripp :)
Kram Nina!