tisdag 17 november 2009

Högt uppe i skyarna!!!

I morse var jag fortfarande väldigt trött. Efter att jag fått i mig (svensk) kaffe, satte vi oss och gjorde en lista på vad vi ville se och vilka affärer jag ville till. Vi, som inte skulle gå mycket idag, avverkade nästan hälften av listan. Lämnade lägenheten halv 9 och tog tunnelbanan mot Empire State Building. Kostade naturligtvis på oss biljetter upp till 102 våningen. Vilken utsikt. Vädret var klart så vi såg hur långt som helst och andra höga hus var låga i jämförelse med var vi befann oss. Högre än såhär har jag aldrig varit, men Klas har varit högre upp, i Chicago...


Efter parken blev det kaffe på Starbuks. Väldigt varm kaffe var det. Sen blev det shopping. Gick in på Macey`s. Där var stort. Konstigt nog, och som vanligt, fanns gott om herrkläder. Mycket var på 75% REA. Nice. Blev en hel del shoppat där. Ont i fötterna började vi få. Tog en sen lunch på Hartland Brewery. Maten var OK, men priset inte alls i proportion. Därefter fortsatte shoppingen. Jag hittade lite basplagg på Old Navy. Annars har jag inte sett mycket snyggt (i min storlek). Hade förväntat mig mer i den vägen.


Har också en djupt filosofisk fråga. Varför är toalettstolarna så låga för? Måste skilja, minst, en dm från våra. Har även lärt oss att, i avsaknaden av allmänna toaletter, kan man alltid kissa på Starbuks. Nyttigt vetande...


Efter att ha sprungit omkring igen i sex timmar hamnade vi vid Time Square. Där hittade vi Hard Rock Cafe. Vilken fröjd att bara sätta sig ner och ta en öl. Det pulserade i fötterna på mig.

Klas var i extas, musiknörd som han är. Tvingade mig att gå och titta på Elvis, avlagda, kostym. Men visst, lite imponerad var jag också, kanske inte av kostymen men av allt runtomkring. Satt kvar i två timmar och äntligen kändes det som vi hade semester. Gick totalt ner i varv. Var nog bästa känslan hittills på resan, även om många saker varit toppen.
Kom tillbaka till lägenheten 11 timmar efter att vi lämnat den. Har inhandlat fotsalva. Kvällens kurinariska middag betsår av en Subway macka och en öl. I kväll blir det lugnt. Ska försöka få ordning på dygnet nu, för imorgon blir en lång kväll med både hockey och The Camps på klub. Ja, och så 10-årig bröllopsdag och Klas födelsedag förståss!!!
Och som svar på Carinas fråga på FB. Man kan hamna på järnvägsstationen om man inte går via Brodway ner mot parken... Jo, och ännu har jag inte sett en affär som bara säljer julsaker. Var finns dem?

4 kommentarer:

Nina sa...

Ojoj, vad ni knatar å går! Kanske dax å boka in nån spa-behandling??

Men vad roligt det är att läsa om era upplevelser! Vilken utsikt!!! Svindlande! Jag hade aldrig vågat! Inte efter WTC-olyckan... Hua! Men häftigt!

Haha, man får inte ha ryggskott om man ska gå på toa i NY!!!!

Ha det så bra och grattis till er bröllopsdag! Var rädd om fötterna!

Kram Nina!
P.S. Jag finns på fb oxå, med min yahoo-mail, om du vill :)

Mentorn sa...

Hej på er!
Stort grattis på bröllopsdagen. Och grattis Klas, gamle man, på 35-årsdagen! Kram

Mentorn sa...

Det var jag, Sabina, som skrev det senaste inlägget. Kallar mig tydligen för mentorn här...

Carina sa...

Följer bloggen slaviskt nu känns det som. Så kul att få följa med på resan. Grattis på bröllopsdagen. KRam Carina