lördag 16 augusti 2008

Kantarellskogen

Idag roade jag mig med att plocka kantareller ihop med syrran. Vi började på mitt favoritställe där vi snabbt plockade ett par liter var. Sen åkte vi till ett helt nytt ställe. Där fanns det inte lika mycket, men hittade sammanlagt ca 4 liter för och lite mer för syrran. Fatet de ligger på är stort, ca 40 cm i diameter. Tycker själv att det inte ser så mycket ut, men det är en hel del... Hade ett litet missöde då jag (som hittar överallt) blev lite osäker på riktningen. Det mulnade på och var ganska mörkt och då litade jag inte riktigt på mig själv, speciellt inte när syrran tyckte att vägen låg åt helt andra hållet. Men efter en liten omväg, då vi valde att föja en äng ett tag istället för att gena genom skogen, kom vi fram till vägen 30 meter från där bilen stog. om hem kl 3 rejält hungriga...

Nu har jag rensat kantareller och ska steka i ordning en del. har lovat Petra kantarellmacka på uyställningen i Nyköping. Så nu ska jag duscha och föna hundar. Lexi var med i kantarellskogen och behöver en omgång hon med...

Så imorgon ska Ebba ställas i officiella klassen för första gången. Grattis till hennes bror Bernhard som fick en 1:a idag i Norrköping och kom 4:a...

Inga kommentarer: