fredag 26 december 2008

Egypten

Så kom vi äntligen iväg till Egypten. Åkte strax efter 7 på morgonen den 16 december och kom fram till ett varm Egypten runt 1. Efter att ätit en bit mat tog vi Kaisa till poolen.

Det var en glad tjej i vattnet. Själv förstår jag inte riktigt detta med att poolen ska vara bättre än havet, men Kaisa tycker det.

Tog en rundvandring på området. Hotellet var bra, kan rekommendera den. Vi hade helpension. http://www.azurhotels.com.eg/English/arabia/Location.asp
Solen sken varje dag även om det ibland var lite smådisigt. Vi hade runt 25-30 grader varmt och det var 23 grader i havet. Kan inte klaga. Maten var helt OK även om man lessnar på bufféer efter en vecka.

Resans höjdpunkt var när jag, Klas, Mattias och Kaisa tog en båttur ut i Röda Havet, till korallrev för att snorkla. Mormor stannade på hotellet. Kaisa somnade på vägen ut till korallrevet och ville inte i havet när vi var framme. Mattias och jag tog på oss utrustning och simmade ut till revet. Och vad hände då? Jo, en flock vilda delfiner simmade under oss. De var kanske 10 st. Jag fastnade speciellt för en som hade en liten kalv som hängde fast på henne. Vilken fantastisk upplevelse. Mattias var så nära som 1-2 m från en delfin. Behöver jag tala om att Klas var lite småbesviken över att vara på båten med Kaisa just då. Även revet var fantastiskt. Vilka färglada fiskar. Helt underbart.

Efter snorkligen åkte vi till ett annat ställe och då dök delfinerna upp igen och simmade ikapp med båten.
Vattnet är så klart så dte ser ut som en bassäng. Delfinerna lekte under fören på båten och simmade ikapp med oss.

Vilka underbara djur. Vi kunde inte se nog av dem. Alla på båten var i extas...

Kaisa provade i allafall utrustningen. Hon var nere i havet och simmade lite, men vågade inte snorkla.


10 meter från vår terass låg lagunen, som var härlig att bada i.

Ni ser själva avståndet från solstolarna till hotellrummen. Perfekt. Tyvärr blev jag sjuk på fredagen. Började må lite illa vid halv tolv, la mig en stund vid 12 och låg i sängen med feberfrossa till lördagmorgonen. Sen blev jag bra igen, men hade ingen stor aptit. Har kännt av magen lit5e här hemma också, så nåt skit fick jag i mig.

Kaisa har gått på simskolan under hösten och hon kastade armringarna efter första dagen. Även om det mest var hundsim så simmade hon i allafall. Och hon lärde sig flyta på rygg. Det är så skönt att ligga i det salta havet och bara flyta omkring. Man blir helt avslappnad.

Sen fick hon prova på kamelridning, eller snarare dromedarridning. Dromedaren heter Fredrik Ljungberg. Alla blev störtförtjusta i Kaisa. Hon fick rida gratis, fick armband och godis. Alla kom i håg hennes namn.

På söndagen åkte Klas och Mattias på bussresa till Luxor. De var i Konungarnas Dal, i Hatcheputs tempel (fotot) och Karnaktemplet. De fick även åka över Niulen. Jag har varit på denna resa tidigare så jag stannade på hotellet med Kaisa och mormor. Annars har jag en förkärlek till Hatcheput, som är den enda kvinnan som regerat som Farao. Jag sa alltid att jag skulle till hennes tempel på bröllopsresa, eller så skulle jag gifta mig där. Nu blev det inte så, men jag har varit där och det är häftigt.
Blev en del shopping. Jag är världsbäst på att pruta. Skulle köpa en klänning till Kaisa. Försäljaren ville ha 180 pund (1 pund är ca 1,5 kr). Slutade med att jag köpte klänningen för 55 pund. Sen blev det lite handukar, halsband och Egyptiskt vin. Hittade både vin och halsband till Marie som tack för at hon tagit hand om Ebba.
På tisdagen åkte vi hem igen. Blev smått frustrerad på flygplatsen i Hurgada. De är inte särskillt effektiva. Vi stog i kö för att stämpla passen. Sen fem meter senare satt en man på en stol och ville se stämpeln. Skulle köpa en fin maltwisky på TaxFree. Stog 40 minuter i kö och när det var tre före mig vid kassan sa de att de inte kunde ta kort. Var bara att gå därifrån. Då log jag inte direkt. Men hem kom vi. Var i Katrineholm vid 10 på kvällen den 23:e. Farmor hade skjutsat hem Lexi så hon var hemma och Siri. Var så skönt att komma hem igen. Det som inte var bra med hotellet var sängarna så ni må tro jag sov skönt i min säng på natten...
Julafton tillbringade vi hemma, bara våran lilla familj. Var en helt suverän jul med lagom av allt. Var så skönt att mysa med Josefin. Vi låg lågt med paket eftersom resan var vår present, men jag fick wiskyprovarglas av Mattias och mysbyxor och två myströjor av Klas och tjejerna.
På juldagen åkte jag och Klas till Marie i Västervik för att hämta hem Ebba. Mattias var själv hemma med båda tjejerna för första gången. Som tur var blev Ebba glad över att se oss och Lexi blev störtlycklig över att träffa Ebba. En av Maries valpar blev småförtjust i Lexi och följde henne runt i köket. Kul att se alla hundar tillsammans. Tack snälla Marie för hjälpen. Bättre uppfödare kan man inte få!!!
På hemvägen stannade vi vid Media Market i Norrköping och jag köpte äntligen en blixt till min kamera. Min julklapp till mig själv. På kvällen kom Annelee hem till oss och vi åt gott, tänk att bernaissås kan smaka så gott. Tog lite vin och wisky och lyssnade på musik. Hade så trevligt så...
Ikväll ska vi äta älgstek, som jag fick av Marie. Klas mormor är här.
BORTA BRA MEN HEMMA ABSOLUT BÄST!!!

Inga kommentarer: